Lekcja otwarta - tu z udziałem moich wychowanków i zaproszonych gości, nie musi być tylko i wyłącznie tradycyjnym podejściem, gdzie nauczyciel przekazuje wiedzę, a uczniowie poznają punkt widzenia jednej osoby. A co gdyby, w towarzystwie różnych materiałów stymulujących - filmu, pomocy dydaktycznych, które można znaleźć w każdym domu i obrazu stworzonego wspólnie na zajęciach, mogli wyrazić siebie wobec szerszej społeczności szkolnej?
Poniżej zamieszczam scenariusz z omawianej lekcji. Było twórczo, kreatywnie i z duża dawką uśmiechu.
Może kogoś z Was zainspiruję do podjęcia podobnej tematyki.
SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ
10.10.2022r.
Zespół
Szkół Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile
Przedmiot: Zajęcia
z wychowawcą
Prowadzący:
Ewelina Smokowska-Tomaszewska
Temat
zajęć: Jestem osobą twórczą, jestem eko.
Czas
trwania: 45 min.
Cele
ogólne:
Kształtowanie świadomości
ekologicznej wśród uczniów.
Integracja zespołu
klasowego.
Wdrażanie do czynnego uczestniczenia w pracy zespołu.
Stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań proekologicznych i
samodzielności.
Cele
operacyjne:
Uczeń:
- rozumie postawione
pytania problemowe dotyczące konieczności ochrony środowiska przyrodniczego i
udziela odpowiedzi,
- zna pojęcia dotyczące
ekologii i proponuje odpowiedzi na postawione pytania:
Co to znaczy być eko?
Co mogę zrobić by być
eko?
Czy każdy możę być eko?
- omawia z nauczycielem
pojęcia: ekologia, recykling, upcycling, sharing
is caring,
- rozbudza wyobraźnię,
aktywność i inwencję twórczą podczas pracy grupowej,
- przy współudziale
nauczyciela kształtuje postawę gotowości podejmowania działań na rzecz bycia
eko,
- swobodnie wyraża
ekspresję werbalną.
Metody
pracy:
- oparta na słowie,
- oparta na obserwacji,
- oparta na praktycznym
działaniu.
Formy
pracy:
- indywidualna (uczeń w trakcie lekcji udziela
odpowiedzi na postawione pytania),
- grupowa (analizuje
fragment filmu, udziela odpowiedzi na postawione w nim pytania, następnie podział
klasy na zespoły w celu stworzenia projektu plastycznego).
Wykorzystane
narzędzia dydaktyczne:
- komputer, -fragment filmu edukacyjnego, - rzutnik, -tablica,
- przybory plastyczne, -globus,
-materiały dźwiękowe (muzyka),
-materiały wizualne:
torby na zakupy, hasła proekologiczne.
Przebieg
lekcji:
I.
Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
II.
Przedstawienie tematu i celów lekcji oraz
zakresu wprowadzanych treści.
III.
Praca na materiale stymulującym –
fragmencie filmu o tematyce proekologicznej. Analiza materiału w postaci
postawienia pytań i dyskusji nakierowanej na uzyskanie odpowiedzi i poznanie
postaw uczniowskich. Podczas dyskusji poruszone zostaną pojęcia ekologiczne: ekologia, recykling, upcycling, sharing
is caring.
Po części teoretycznej oraz dyskusji z
uczniami na temat bycia eko, nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną
przygotowującą uczniów do części praktycznej.
IV.
Podział klasy na grupy i stworzenie
wielkoformatowej pracy plastycznej zatytułowanej „Jestem EKO”, mającej na celu
pokazanie postaw będących w zgodzie z naturą oraz zachęcenie pozostałych
uczniów do bycia eko. Stworzenie omawianej pracy plastycznej stanowi jedno z
zadań projektu „Z ekologią na TY”, w którym biorą udział uczniowie klasy 1loc.
V.
Podsumowanie ewaluacyjne zajęć – ankieta dla
uczestników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz