W poniższym wpisie dzielę się z Wami pomysłem na lekcję, w trakcie której połączyłam 2 aspekty - powracającą od tego roku szkolnego maturę ustną oraz sketchnoting.
SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ
Przedmiot: Język angielski
Temat
zajęć: Describing a photo. Opis fotografii.
Czas
trwania: 45 min.
Cele
ogólne:
Kształtowanie świadomości
maturalnych procedur egzaminacyjnych.
Wdrażanie do czynnego uczestniczenia w pracy zespołu.
Rozumienie i tworzenie
wypowiedzi maturalnej.
Stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań metodą sketchnoting’u i
samodzielnego konstruowania wypowiedzi.
Cele
operacyjne:
Uczeń:
- rozumie postawione
pytania problemowe dotyczące zadania maturalnego – opisu obrazka i udziela
odpowiedzi,
- poznaje strategie
maturalne (matury ustnej) względem opisu obrazka,
-analizuje materiał
dźwiękowy w celu wychwycenia odpowiednich elementów do wykonania zadania,
-zgłębia techniki
sketchnoting’u tworząc notatkę dotyczącą opisu fotografii z zachowaniem
strategii maturalnych,
- rozbudza wyobraźnię,
aktywność i inwencję twórczą podczas pracy na lekcji zarówno działając
indywidualnie jak i w parach,
- przy współudziale
nauczyciela kształtuje postawę gotowości podejmowania działań na rzecz
realizacji zadań maturalnych,
- swobodnie wyraża
ekspresję werbalną.
Metody
pracy:
- oparta na słowie,
- oparta na obserwacji,
-oparta na analizie
nagrania,
-oparta na założeniach
sketchnoting’u,
- oparta na praktycznym
działaniu.
Formy
pracy:
- indywidualna (uczeń w trakcie lekcji udziela
odpowiedzi na postawione pytania),
-burza
mózgów (wspólna analiza i wnioskowanie),
- w parach (podział klasy
na zespoły 2-osobowe w celu realizacji wskazanych zadań).
Wykorzystane
narzędzia dydaktyczne:
- komputer - koło fortuny stworzone na
stronie spinthewheel.cc
- nagranie dźwiękowe - rzutnik
- tablica
- przybory
plastyczne - podręcznik
Focus 2 second edition, wyd. Pearson, P.Reilly, A. Grodzicka, A,Tkacz (strona
42 zadanie 4)
– autorski materiał
sketchnoting’owy z kluczowymi elementami opisu fotografii
- autorski materiał
sketchnoting’owy z zasadami egzaminu ustnego z języka obcego nowożytnego
- materiały wizualne:
fotografie
Wykorzystane
narzędzia ewaluacji:
- tarcza - ankieta dla ucznia - ankieta dla zaproszonych gości
Przebieg
lekcji:
I.
Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
II.
Przedstawienie tematu i celów lekcji oraz
zakresu wprowadzanych treści.
III.
Przypomnienie aspektów z ostatniej lekcji
– pytania do klasy.
IV.
Przedstawienie autorskiego materiału sketchnoting’owego
z zasadami egzaminu ustnego z języka obcego nowożytnego.
V.
Wprowadzenie strategii maturalnej (matury
ustnej) - przedstawienie autorskiego materiału stworzonego w duchu
sketchnoting’u z kluczowymi elementami opisu fotografii. Współtworzenie
(rozbudowywanie) notatki w czasie zajęć.
VI. Analiza materiału stymulującego – 3 fotografii wraz z uzupełnieniem na ich podstawie notatki sketchnoting’owej.
VII.
Przygotowanie i uczniowska prezentacja
opisu 3 fotografii.
VIII.
Zadanie na podstawie koła fortuny
stworzonego na stronie spinthewheel.cc.
Zadanie możesz zobaczyć TUTAJ 1, TUTAJ 2, TUTAJ 3.
IX.
Zadanie z odsłuchu - uzupełnienie opisu obrazka przedstawionego
w nagraniu.
(podręcznik Focus 2 second edition, wyd.
Pearson, P.Reilly, A. Grodzicka, A,Tkacz -strona 42 zadanie 4).
X.
Przedstawienie zadania: wyzwanie
sketchnoting’owo – leksykalne do realizacji w ramach zadania domowego
(odniesienie do działalności w zamkniętej grupie ‘English is easy’, na portalu
społecznościowym Facebook stworzonej przy okazji wprowadzenia innowacji, do
której należą uczniowie biorący udział w lekcji).
XI.
Podsumowanie ewaluacyjne zajęć.
Wypełnienie ankiet i
tarczy przez uczniów, a także oddzielnych ankiet przygotowanych dla
zaproszonych gości.
ANKIETA DLA UCZNIA:
ANKIETA EWALUACYJNA DLA UCZNIA
Oceń dzisiejszą lekcję ‘Describing a photo. Opis
fotografii’ w skali od 1 do 5,
1 oznacza
najniższą ocenę, 5 - najwyższą.
1. Czy sposób prowadzenia dzisiejszej
lekcji języka angielskiego okazał się dla Ciebie ciekawy?
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
3. Jak podobały Ci się zadania, które
wykonywałeś (-aś)?
1 2 3 4 5
4. Czy mogłeś (-aś) na dzisiejszej lekcji, udzielając
się na niej, swobodnie wyrazić siebie i swoje zdanie?
1 2 3 4 5
5. Jak
oceniasz swoje zaangażowanie w pracę na lekcji?
1 2
3 4 5
ANKIETA DLA ZAPROPOSZYCH GOŚCI:
ANKIETA EWALUACYJNA DLA ZAPROSZONEGO GOŚCIA
Oceń dzisiejszą lekcję ‘Describing a photo. Opis
fotografii’ w skali od 1 do 5,
1 oznacza
najniższą ocenę, 5 - najwyższą.
1.
Czy sposób prowadzenia dzisiejszej lekcji języka
angielskiego okazał się dla Pani / Pana ciekawy?
1 2 3 4 5
2. Czy
uważa Pani / Pan, że poruszone na dzisiejszej lekcji aspekty związane ze
strategiami maturalnymi są istotne?
1
2 3 4
5
3. Jak podobały się Pani / Panu
zadania, które wykonywali uczniowie?
1 2 3 4 5
4. W jakim stopniu, Pani / Pana zdaniem,
uczniowie udzielając się na dzisiejszej lekcji, mogli swobodnie wyrazić siebie i swoje
zdanie?
1 2 3 4 5
5. Jak ocenia Pani / Pan zaangażowanie
nauczyciela w prowadzenie lekcji?
1 2 3 4 5
Ostatnim etapem lekcji była ocena zaangażowania
uczniów, poprzez wpisanie ocen / plusów za aktywność.
Hasło motywacyjne dla uczniów: ‘It’s better to speak with mistakes, than to be silent in perfect English’.
Notatki uczniowskie w duchu sketchnoting'u z opisywanego powyżej spotkania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz